Al-Quran Digital

NILAI PEMBACA AL-QURAN

on Sunday, June 28, 2009

Al-Quran benar2 menjadi pedoman hidup individu muslim bilamana ianya dibaca,difahami,dihayati dan diamalkan dalam kehidupan.Membaca al-quran mendekatkan diri kita kpd Allah SWT,sepertimana yg tlh diamalkan oleh org2 yg hampir dirinyan dgn Penciptanya.

Imam Ahmad bin Hanbal pernah bermimpi:"aku bermimpi dgn Tuhan yang maha mulia.Aku bertanya kpd Tuhan:Wahai Tuhanku,dgn amal perbuatan apakah org2 yg dekat dgnMu melakukan amalan untuk mendekatiMu?".Allah berfirman:"Dengan membaca firmanKu."

Imam Ahmad bin Hanbal berkata:"sama ada mengerti atau tidak?"Firman Allah:"Baik mengerti atau tidak."

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yg bermaksud:"perumpamaan seorang mukmin yg membaca al-quran laksana buah limau,baunya harum dan rasanya sedap.Perumpamaan orang mukmin yg tidak membaca al-quran,laksana buah kurma,rasanya sedap tapi baunya tidak harum..

Manakala perumpamaan orang derhaka yg membaca al-quran,laksana bunga yg berbau harum,tetapi rasanya pahit.Manakala perumpamaan orang yg derhaka dan tidak membaca al-quran,bagaikan buah handhal,rasanya pahit dan tidak mempunyai bau harum.

Perumpamaan teman duduk yg soleh,laksana org yg mempunyai bauan kasturi.Bila kamu tidak tersentuh kasturi maka kamu akan mencium baunya yg harum.Sedangkan perumpamaan teman duduk yg jahat,laksana tukang besi.Apabila kamu tidak terkena percikan apinya,maka kamu akan terkena asap hitamnya".(Riwayat Abu Daud dan An-Nasae')

Rasulullah s.a.w member perumpamaan org yg membaca al-quran dan org yg tdk membaca al-quran,maka dimanakah kedudukan kita dalam hal ini?

Dalam kitab Taurat,Allah SWT menyebutkan:"Wahai hamba-ku!apakah kamu tidak malu kepada-Ku,pada suatu ketika datang surat drpd temanmu,sedangkan kamu berada ditengah jalan,kemudian kamu ketepi utk membacanya.

Lalu kamu menghayati isi surat itu,kamu fahami setiap huruf sehingga seolah-olah tidak ada satu huruf pun yg ketinggalan.Ini adalah kitab suci-Ku,ku turunkan untukmu dan kepadamu."

0 comments:

Post a Comment